การจัดการเรียนรู้โค้ดดิ้งโดยไม่ใช้คอมพิวเตอร์ร่วมกับโปรแกรมการเขียนชุดคำสั่งเพื่อส่งเสริมการคิดเชิงคำนวณสำหรับเด็กปฐมวัย
Main Article Content
Abstract
Sarunya Yangyeun, Oraphan Butkatunyoo and Piyanan Hirunchalothorn
รับบทความ: 24 พฤศจิกายน 2565; แก้ไขบทความ: 28 กรกฎาคม 2566; ยอมรับตีพิมพ์: 30 กรกฎาคม 2566; ตีพิมพ์ออนไลน์: 18 ธันวาคม 2566
บทคัดย่อ
การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพัฒนาการด้านการคิดเชิงคำนวณของเด็กปฐมวัยระหว่างการจัดการเรียนรู้โค้ดดิ้งโดยไม่ใช้คอมพิวเตอร์ร่วมกับโปรแกรมการเขียนชุดคำสั่ง และเพื่อสังเกตและบันทึกพฤติกรรมที่แสดงพัฒนาการด้านการคิดเชิงคำนวณสำหรับเด็กปฐมวัย กลุ่มเป้าหมายที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ อายุระหว่าง 5–6 ปี ที่กำลังศึกษาในระดับชั้นอนุบาลปีที่ 3 โรงเรียนสาธิตละอออุทิศ สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการอุดมศึกษา กรุงเทพมหานคร จำนวน 16 คน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษา ได้แก่ แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้โค้ดดิ้งโดยไม่ใช้คอมพิวเตอร์ร่วมกับโปรแกรมการเขียนชุดคำสั่ง จำนวน 24 แผน และแบบประเมินการคิดเชิงคำนวณสำหรับเด็กปฐมวัย วิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณ โดยใช้ข้อมูลทางสถิติ หาค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และวิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพโดยการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการศึกษาพบว่าทักษะการคิดเชิงคำนวณทั้งโดยรวมและรายด้าน ทั้ง 4 ด้านสูงขึ้นอย่างต่อเนื่อง โดยด้านที่มีความเปลี่ยนแปลงมากที่สุด คือ ด้านการพิจารณาสาระ สำคัญของปัญหา รองลงมาคือ ด้านการออกแบบอัลกอริทึม ด้านการแยกย่อยปัญหาใหญ่ออกเป็นปัญหาย่อย และด้านที่การเปลี่ยนแปลงที่น้อยที่สุด คือ ด้านการจัดรูปแบบของปัญหาหรือวิธีการแก้ปัญหา โดยเด็กสามารถแก้ไขปัญหาด้วยการออกแบบและวางแผนการสร้างนิทานด้วยโปรแกรมการเขียนชุดคำสั่ง ScratchJr
คำสำคัญ: การคิดเชิงคำนวณ โค้ดดิ้งโดยไม่ใช้คอมพิวเตอร์ โปรแกรมการเขียนชุดคำสั่ง เด็กปฐมวัย
Abstract
The purpose of this study was to study the development of computational thinking of young children during the learning provision of unplugged coding with a set of writing instruction program, and to observe and record behaviors that showed the development of computational thinking of young children. The target groups in this study were 16 boys and girls, age between 5–6 years old, studying in kindergarten level 3 at Laor Uthit Demonstration School under the Office of the higher education council Bangkok. The instruments used in the study were: 24 plans of learning provision unplugged coding with a set of writing coding instructions computational thinking of young children Using statistical data to analyze by mean and standard deviation and analyze qualitative data through content analysis typology and content des-cription. The development of computational thinking skills in all and 4 areas was higher, with the area that changed the most was abstraction, followed by algorithm, decomposition, and the aspect in which the least change is pattern recognition. Almost children can solve problems by designing and planning story creation with the ScratchJr instruction set program.
Keywords: Computational thinking, Unplugged coding, Set of writing coding instructional program, Young children
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Bers, R. (2016). The Official ScratchJr Book: Help Your Kids Learn to Code. Retrieved from https://nostarch.com/download/ samples/OfficialScratchJrBook_sampleIntroandCh1.pdf, March 8, 2023.
Bruner, L. S. (1969). The Process of Education. Retrieved from http://edci770.pbworks.com/w/file/fetch/45494576/Bruner_Processes_of_Education.pdfSource, March 10, 2023.
Cakiroglu, U., Mumcu, S., Atabay, M., and Aydin, M. (2022). Understanding problem-solving processes of preschool children in CS unplugged activities. International Journal of Computer Science Educa-tion in Schools 5(3): 35-53.
https://doi.org/10.21585/ijcses.v5i3.133
Chou, P.-N. (2020). Using ScratchJr to foster young children's computational thinking competence: A case study in a third-grade computer class. Journal of Educational Computing Research 58(3): 570-595.
https://doi.org/10.1177/0735633119872908
Chusaengnil, C. (2020). Computational Concepts. Retrieved from www.scimath.org/lesson-technology/item/10560-2019-08-28-02-43-20, October 15, 2022.
Institute for the Promotion of Teaching Science and Technology [IPST]. (2017). Early Childhood Science, Technology and Mathematics Learning Framework According to the Curriculum of Early Childhood Education 2017. Bangkok: Gogoprint (Thailand). (in Thai)
Khonwai, N. (2019). Coding, the 3rd Lang-uage Skill of the Digital age. Retrieved from https://www.creativethailand.org/new/ article/trend/32094/en#Coding-for-kids, January 9, 2023. (in Thai)
Kourti, C. (2023). Computational Thinking in Preschool Age: A Case Study in Greece. Retrieved from https://www.mdpi.com/2227-7102/13/2/157, October 25, 2022.
https://doi.org/10.3390/educsci13020157
National Association for the Education of Young Children (NAEYC), & the Fred Rogers Center. (2016). Technology in Early Childhood Programs Serving Children from Birth through Age 8. Retrieved from http://www.naeyc.org/files/naeyc/file/positions/PS_technology_WEB2.pdf, November 15, 2022.
Pipattanan, C. (2021). CS Unplugged Learn Coding Without a Computer. Retrieved from https://www.starfishlabz.com, December 16, 2022. (in Thai)
Sawas, B., and Dokpradon, P. (2016). Games based on imaginary and conceptual programs systematic computation. Journal of Science and Information Technology 21(2): 1-18. (in Thai)
Waitayasin, P. (2019). Change learners as an innovation in teaching and learning in the era of education 4.0. Journal of Educational Technology and Communication ECT Journal 1(17): 37-51. (in Thai)